Myymme äidit, isät ja vielä isovanhemmat
Aina samalla kaavalla: työllisyys paranee ja hinnat tulevat alas. Uusimpana VR.
"Oh please come on! " (sattumoisin juuri nyt 19,46 sinun yksityiselle MTV3lle maksamasi mainos).
VRn henkilöliikenne avataan kilpailulle. Jos yksikin yrittäjä ilmoittautuu, on voittoja odotettavissa. Yksikään yrittäjä ei ota tappiolla, Nämäkin voitot annamme ilolla, mahdolisesti jopa pois Suomesta. Kyllä, on ollut kansainvälistä kiinnostusta, MTV3 kymmenen uutiset. Hienoa, voitot ovat siis kunnolliset.
Jostain syystä VR (=me) ei ole kykenevä hoitamaan toimintojaan itse.
Aivan kuten HUS ei ollut kykenevä hoitamaan uutta Hgin lastensairaalaa ja sen raha-asioita. Mitä yhteistä näillä on? Ministeri Anne Berner. Lastensairaalan omistaa yksityinen säätiö, jonka hallituksessa ministeri Berner istuu. Lastensairaalan rakentaminen sekä nykyiset ja tulevat kulut kuitataan julkisista varoista. (Poislukien 30 milj, jonka yksityiset ovat lahjoittaneet yksityiselle). Veronmaksajat maksavat kaiken muun, mutta … omistus on annettu vastikkeetta yksityiselle suomenruotsalaiselle säätiölle.
Nyt ministeri Berner ajaa VRn uudistusta.
Aina voi kuka tahansa väittää mitä tahansa.
Me veronmaksajat kykenemme siis vain maksamaan. Jos halutaan säilyttää kannattamaton junaliikenne jossain, niin sen joko ylläpitää jatkossa valtio verorahoin tai sitten sitä ei ylläpidetä. Veikkaan jälkimmäistä. Yksityistäminen ei muuta tätä faktaa. Yksityistäminen muuttaa vain sen, että luovumme tuottavasta osasta.
Tuottava osa, liikennöinti, junan ajaminen kannattavalla osuudella, annetaan yksityiselle yritykselle. Mm. Itävallassa kaikki on yrityksillä, mutta ne ovat valtion omistamia 100%.
Miksi VR ei kykene tehostamaan? Ja miksi mm. lapsen oli mahdoton ostaa lippua. Haloo!! ! Siksi, että toiminta halutaan yksityiselle.
Pohjavesi ja kaivostoiminta, lakeja on jo muutettu, lehdet eivät kirjoittaneet. Radio- ja tv-verkko jo myyty; sähköverkot mm. Turun alueella jo myyty.
Ovatko hinnat alentuneet?
Muuta vielä myytäväå. Esim. jäämeren rata, Tenojokilaakso, metsät, tiestö. Ja HUSin potilastiedot, ne ovat jopa mahdollisesti 20 mrd:n dollarin arvoiset!
Ja alennetaanko veroja, kun kerran kaikki hoidetaan niin hyvin kotiin.
Viimeisimpänä 24/7 laitoshoitoa tarvitsevat on muutettu vuokralaisiksi. Maksavat kaiken omaisuudellaan. Aikaisemmin maksu oli tulosidonnainen. Ts. ennen et menettänyt säästämääsi omaisuutta valtiolle. Nyt menetät.
Anteeksi, mutta kusetus on vertaansa vailla.
Joo. VR/valtio/veronmaksajat hoitaa infran eli rataverkon kustannukset.
Rahastuksen taas..tietysti yksityinen verosuunnittelija,joka tulouttaa fyrkat ulkomaille.
Tää kaava on jo nähty, aikanaan Englannissa ja joka, näemmä nyt,
abernerin ja keskusettajien/hallituksen toimesta
€Usuonessa, on autuaasti ”unohdettu”.
Ilmoita asiaton viesti
Olen vuosia katsellut kuinka junat ajavat ohitse vanhan rautatieaseman ja ihmetellyt miksi ei yksikään siinä pysähdy. On enemmän kuin todennäköistä että muu kuin VR siinä alkaisi pysähtymään, mutta ilmeisesti tätäkin mahdollisuutta pitää vastustaa koska Berner.
Niin olisihan se kiva, jos saisi tuhansia euroja maksavan ylläpidon ilmaiseksi kun olet sijoitettuna laitoshoitoon. On huutava vääryys jos hoidosta peritään ihmiseltä maksuja.
Ilmoita asiaton viesti
Aivan varmasti juna pysähtyy siinä yksityisen ajamana, jos se on kannattavaa.
Suomessa on vain puhuttu, että täällä on kaikilla sosiaaliturva. Ja siksi korkeat verot.
Se että kaikilla suomalaisilla on sosiaaliturva ei vain enää ole totta.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä varmasti operaattoritoimintaan löytyy mielenkiintoa ulkomailta, kun ei tarvitse investoida kalustoon, vaan valtio tarjoaa upouudet veturit ja vaunut toimintaa varten. Kustannuksia saadaan alas palveluja huonontamalla, palkkoja polkemalla tai verosuunnittelulla.
Ilmoita asiaton viesti
Juuripa näin. Me hoitanemme kaluston ja raiteet ja asemat.
Miksi VR ei tee tätä tehostamista? Jäisi voitot meille. Ja verot.
Jostain syystä, voitot halutaan antaa jollekin, jossain. Pois kansalta.
Ilmoita asiaton viesti
VR kävi läpi massiiviset yt:t pari vuotta sitten ja toiminta on tehostunut valtavasti. Lippujen hintaa laskettiin ja junakapasiteettia kasvatettiin. Matkustajamäärät ovatkin kasvaneet huimasti. Eurooppalaisessa rautatiealan kokonaisvertailussa Suomen sijoitus on kolmas.
https://www.bcg.com/publications/2017/transportati…
Ilmoita asiaton viesti
Mitä sitten nyt halutaan?
Mielestäni ministeri Berner sanoi eilen jossain uutisissa, että hän toivoo, että lippujen hinnat tulevat alas. Kaikki toivovat. Tai ainakin junaa käyttävät. Toivossa on hyvä elää…
Eli yksityinen / ulkomaalainen osaa tehostamisenkin paremmin. Ja siksi jääkin kunnolla voittoa, josta ovat nyt kiinnostuneita!
Miksi VR ei kykene tähän? Jos lainsäädäntö estää, pitää lakia muuttaa.
Otetaan vaikka pari tyyppiä loistavasta Aaltoyliopistostamme, saavat satavarmasti toiminnan yhtälailla kannattavaksi kuin yksityiset/ulkomaiset sijoittajat. Ja voitot jäävät kansalle.
Ilmoita asiaton viesti
VR tulouttaa valtiolle vuosittain kymmeniä miljoonia. Jos lippujen hintoja halutaan alaspäin, niin valtio voisi laskea tuotto-odotustaan.
Kustannuksia saadaan kyllä alaspäin palkkoja polkemalla (mikä tosin on vaikeata Suomessa, missä rautatietyöntekijät ovat hyvin järjestäytyneitä), palvelutasoa laskemalla tai verosuunnittelulla. Luulisin, että ulkomaalaiset operaattorit tulevat hyödyntämään viimeksi mainittua.
Se mitä nyt halutaan onkin oikeasti mielenkiintoinen kysymys. Investoinneista ei ainakaan ole kysymys, koska kalusto on samaa kaikille ja ratainfra edelleen valtion hallussa. Kyllä tästä joku varmasti hyötyy. Pahoin pelkään, ettei se kuitenkaan ole veronmaksaja tai matkustaja.
Ilmoita asiaton viesti
Voitot jäävät kansalle. Sitä ei haluta.
Pointti onkin: voitot halutaan antaa yksityiselle, jostain syystä, jollekin, jossain.
Ilmoita asiaton viesti
Valitettavasti olet luultavasti oikeassa.
Ilmoita asiaton viesti
”Tiedotteen mukaan matkustajamäärien kasvua selittää muun muassa kilpailun myötä lisääntynyt vuorotarjonta sekä ”uudenlaiset hinnoittelustrategiat”, mutta toisaalta myös valtion panostukset rataverkon parantamiseen.” (US. fi).
Haa, siinä se tuli. Me rakennamme ja maksamme rataverkon, jota se yksityinen ajaa ja saa isompia voittoja.
Miksi ei ” jota VR ajaa ja saa isompia voittoja”?
Eikä kilpailutus lisää vuorotarjontaa, vaan lisääntynyt tarve lisää sitä.
VRkin osaa lisätä kannattavaa vuorotarjontaa jos tarvetta on sekä muuttaa hinnoittelua.
Mutta. Kun. Tätä ei nyt vaan haluta. Vaikka voissa paistaisi.
Voitot halutaan yksityiselle.
Ilmoita asiaton viesti
Sitä minäkin olen ihmetellyt miksi media ei jostain asioista, joissa on todella isot raha kyseessä nosta isompaa äläkkää. Onko Suomessa sellaisia tutkivia jornalisteja jotka lahjoamisesta, kiristyksestä ja uhkailuista huolimatta lähtisivät penkoamaan verkkoja lonkeroineen?
Ilmoita asiaton viesti
Olen ihmetellyt samaa.
Ei ole muuta vaihtoehtoa kuin että on aiheita, joista.ei ”haluta” kirjoitettavan.
Ja jos joku rikkoo sääntöä, se on sen, lehden tai toimittajan, loppu.
Ilmoita asiaton viesti